Increasing Student Activity Through Game and Reward Methods in Grade IV Mathematics Content
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v2i4.56Keywords:
Student engagement, Reward method, Mathematics learningAbstract
This research aims to identify the factors that cause students to be less active in learning mathematics and to find out whether there is an increase in student involvement after implementing the game method accompanied by giving rewards in the form of praise or physical forms in mathematics subjects. The research was conducted in class IV at SDN Nyormanis 2 using the classroom action research method. This method was implemented through cycles 1 and cycle 2. In cycle 1 the researchers used the quiz game method which was carried out in groups and accompanied by rewards in the form of praise and applause. Meanwhile, in cycle 2 the researchers used the quiz game method but individually and accompanied by giving rewards in the form of snacks. Each cycle found an increase in student involvement in the learning process after giving rewards. The percentage of activeness in cycle I increased compared to the pre-cycle, then the percentage of activeness in cycle II increased compared to cycle I. The factor causing students to be inactive in learning was students' lack of motivation towards the learning process. Therefore, it can be concluded that the use of game methods with rewards is effective in increasing student involvement in mathematics subjects.
References
Fauzi, A., & Masrupah, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.
Febriana, M., Al Asy'ari, H., Subali, B., & Rusilowati, A. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Pictorial Riddle untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK).
Fitriani, N. H. (2020). Hubungan Antara Metode Diskusi Dengan Kepercayaan Diri Siswa di SDN Kuala Lupak Kabupaten Barito Kuala. Elementa:Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 2(1), 263-273.
Guntur, M., & Robyyani, L. (2021). Penggunaan Metode Permainan Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Operasi Hitung Perkalian. Jurnal Sains dan Ilmu Pendidikan.
Kaligi, A. (2018). Pengaruh Pemberian Reward terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri Jatisarono dan SD Negeri 1 Nanggulan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Kusuma, J. W., Arifin, Abimanto, D., Hamidah, Haryanti, Y. D., Khoiri, A., . . . Solong, N. P. (2023). Strategi Pembelajaran. Batam: Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.
Mahanani, R. T., Restian, A., & Supradana, A. (2023). Pengaruh Pemberian Reward Pada Mata Pelajaran Matematika Kurikulum Merdeka Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Mahermawati, M. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Melalui Teknik Reward Siswa Kelas V SD Negeri 01 Desa Baru Siak Hulu. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Maradona. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Belajar Siswa
Kelas IV B Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Vol: 17, No: 5
halaman 1.619-1.628.
Nursafitri, F., Sarifah, I., & Imaningtyas. (2023). Efektivitas Metode Bermain dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu.
Parwati, N., Suryawan, I. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan Pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Penggunaan Metode Ceramah Interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC).
Rokhmadi, M. A. (2019). Penerapan Metode Reward untuk Meningkatkan Hasil Belajar Produk Kreatif dan Kewirausahaan dengan Materi Peluang Usaha. Journal Of Education Action Research.
Sa'diyah, L. d. (2023). Penerapan Cerdas Cermat Ceria Untuk Meningkatkan Pengetahuan Numerasi dan Numerik Siswa SD Negeri Sidobandung 1dan SD Negeri Sidobandung 2 . Journal of Community Engagement and Empowerment.
Saiful, A., & Susanti, E. (2019). Analisis Dampak Penggunaan Reward Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam Di Sma Muhammadiyah Aceh Sengkil. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA.
Sari, P. S., Erlinda, S., & Gimin. (2018). Pengaruh Metode Cerdas, Cermat, Cepat, dan Tepat (C3T) Terhadap Motivasi Belajar Pkn Siswa Kelas IX SMP Negeri 40 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau.
Setianingsih, D., Afiani, K. D., & Mirnawati, L. B. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament( (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perkalian Siswa Kelas III SD Muhammadiyah 8 Surabaya. Jurnal Pendidikan Dasar.
Setiawati, G. A., & Arsana, A. P. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Gender Terhdap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas Bilingual SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar. Proceding Biology Education Conference.
Sinar. (2018). Metode Active Learning. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Syahroni, I. (2021). Dampak Penghargaan Dalam Pembelajaran IPS Di Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri. Perspektif Ilmu Pendidikan.
Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar di SMK Negeri 1 Saptosari. Jurnal Electronics, Informatics, and Vacotional Education (ELINVO).

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adhiba Anis Safitri, Fani Nur Anggita, Fariza Putri Nabila, Agung Setyawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.