Improving Civics Learning Outcomes through Discussion Method for Fifth Grade Students at SDN Kesek 1
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v2i4.55Keywords:
Discussion method, Learning outcomes, CivicsAbstract
This research aims to improve civics learning outcomes of fifth grade students at SDN Kesek 1 through the application of the discussion method. This research is classroom action research with the research subjects being fifth grade students at SDN Kesek 1 for the 2023/2024 academic year, totaling 32 students with minimum completion criteria of 75% individual and 80% classical. Data collection techniques using interview, observastion, tests and documentation with data collection instruments using interview sheets, teacher and student activity observation sheets, teaching modules and question sheets. The data analysis technique used is quantitative descriptive. The research results showed that teacher activities in cycle I, namely 68,75% and increased in cycle II, namely 81,25%. Student activities in cycle I, namely 64,06% and increased in cycle II, namely 82,81%. Student learning outcomes in cycle I, namely 71,87% and increased in cycle II, namely 87,5%. Based on from the research data, it can be concluded that through the application of the discussion method, student learning outcomes in civics learning can be improved fifth grade students of SDN Kesek 1.
References
Abdillah, L. A., dkk (2021). Penelitian Tindakan Kelas:Teori dan Penerapan. Indramayu: Penerbit Adab.
Bahagia, Y. P., Nurhasanah, N & Maksum, A. (2022). Analisis Model Student Teams Achievement Division dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(1), 217-228. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.312
Darmayanti, N. W. S., dkk. (2022). Strategi Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. : CV Pena Persada.
Fitriani, N. H. (2020). Hubungan Antara Metode Diskusi dengan Kepercayaan Diri Siswa di SDN Kuala Lupak Kabupaten Barito Kuala. Elementa:Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 2(1), 263-273.
Kiraman, N. (2022). Keaktifan Belajar Siswa Melalui Metode Diskusi dalam Pembelajaran IPS SD. Jurnal Multi Disiplin Ilmu. 1(1), 45-48. https://doi.org/10.59211/mjpjetl.v1i1.12
Lufri, dkk. (2020). Metodologi Pembelajaran:Strategi, Pendekatan, Model, Metode Pembelajaran. Malang: CV IRDH.
Magdalena, I., Haq, A.S.,& Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Negeri Bojong 3 Pinang. Bintang: Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(3), 418-430.
Maryati, R. M. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa SD Negeri 186 Palembang Melalui Penerapan Metode Dikusi Kelompok. Wahana didaktika, 20(1), 90-102.
Masruri, M., dkk. (2021). Isu-Isu Global Manajemen Pendidikan Islam. Malang: Literasi Nusantara.
Nawoto. (2023). Think Talk Write Solusi Tepat Hasil Belajar Siswa Naik Pesat. Yogyakarta: CV Ananta Vidya.
Panggabean, P. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Pada Materi Keberagaman Ekonomi dengan Penggunaan Metode Diskusi di Kelas VI SDN 05 Bilah Hilir. Educational Jurnal: General and Specific Research, 2(1), 185-198.
Parawangsa, E., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Hakikat Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8050-8054.
Radianza, J., & Mashabai, I. (2020). Analisa Pengendalian Kualitas Produksi dengan Menggunakan Metode Seven Tools Qualty di PT. Borsya Cipta Communica. Jurnal Industri & Teknologi Samawa, 1(1), 17-21. https://doi.org/10.36761/jitsa.v2i1.1017
Riman. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tema 5 di Sekolah Dasar Melalui Penerapan Metode Diskusi. JPD: Jurnal Pedagogiana, 8(84), 44-51. https://doi.org/10.47601/AJP.27
Sanjaya, E. P. P., Hamsah, F. M., & Nur, A. M. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Metode Diskusi Pada Pembelajaran Tematik Kelas V SDN 28 Tumampua II. Guru Pencerah Semesta, 1(3), 271-278. https://doi.org/10.56983/jgps.v1i3.858
Sholihah, M., & Amaliyah, N. (2022). Peran Guru dalam Menerapkan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 898-905. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2826
Suhono. (2022). Buku Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sistem Reproduksi Manusia. Surakarta: Unisri Press.
Wahid, A. (2023). Buku Ajar Konsep Dasar PKn SD. Yogyakarta: Samudra Biru.
Widiarsa, I. N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Diskusi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 234-253. https://doi.org/10.36418/japendi.v1i3.37
Wijayanti, E. (2022). Penerapan Metode Diskusi Pada Pembelajaran Muatan Matematika Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Kelas V SDN 98/X Rantau Indah Semester Ganjil Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal on Education, 4(2), 758-769. https://doi.org/10.31004/joe.v4i2.482

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lia Hadini, Ziyanatul Fitriyah, Novianti Romadani, Agung Setyawan, Usani Joseph Ofem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.