Application of the STAD Type Cooperative Learning Model to Improve Cognitive Learning Outcomes in Pancasila Education Subjects for Grade IV Students of SDN Pejagan 5 Bangkalan
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v3i2.145Keywords:
STAD type Cooperatif, Learning Outcomes, Pancasila EducationAbstract
The aim of this research is to improve student outcomes for students in the Pancasila education subject using a collaborative learning model for students from the student team at SDN Pejagan 5 Bangkalan. The main focus of this research is on revealing the effectiveness of the solving model to increase students' understanding of mutual cooperation and to achieve minimum subject standard achievement (KKM). The method used is Classroom Action Research (CAR) using the Kemmis and McTaggart model. The urban model can significantly improve students' learning outcomes. The students' average score rose to 72.10% in the first cycle, 53.33% in the Prasiclus stage, reaching 86.77% in the Second Cycle, and the proportion of research photos also increased. Based on this, we can draw the conclusion that the urban model effectively improves students' learning outcomes, and teachers to use this cooperative learning model to encourage active and motivation to learn.
References
Akhyar, S. M., & Dewi, D. A. (2022). Pengajaran Pendidikan Pancasila Di Sekolah Dasar Guna Mempertahankan Ideologi Pancasila Di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1541–1546. https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2772
Annur, P. A., Susanti, E., & Gera, I. G. (2023). Urgensi Pendidikan Moral Sekolah Dasar dalam Membentuk Karakter Religius di Era Digital menurut Henry Alexis Rudolf Tilaar. Jurnal Edukasi, 1(3), 271–287. https://doi.org/10.60132/edu.v1i3.182
Azizah, A., & Fatamorga, F. R. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475
Dakhi, A. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(3), 468. https://doi.org/10.37081/ed.v.8i2
Darmawan, D., et al. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif. Bojongsari: Penerbit Desa Banjaran. http://repository.penerbituereka.com/media/publications/568092-metode-penelitian-kuantitatif-1bd2fc11.pdf
Elan, E., Sumardi, S., & Juandi, A. S. (2022). Penyusunan Instrumen Penelitian Tindakan Kelas dalam Upaya Peningkatakan Keterampilan Sosial. Jurnal Paud Agapedia, 6(1), 91–98. https://doi.org/10.17509/jpa.v6i1.51339
Firdaus, I., et al. (2023). Model-Model Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, Vol.1 No.2(2), 107. https://riset-iaid.net/index.php/jpm/article/view/1443
Gusmaningsih, I. O., et al. (2023). Strategi refleksi dan evaluasi penelitian tindakan kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 5(1), 1–10. https://riset-iaid.net/index.php/jpm/article/download/1445/819
Hidayati, R., et al. (2022). Faktor Penyebab Menurunnya Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN 1 Peresak. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1153–1160. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3223
Junistira, D. D. (2022). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V mata pelajaran IPS. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 537–538. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i2.440
Mutiaramses, Neviyarni, S., & Murni, I. (2021). Peran guru dalam pengelolaan kelas terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.4050
Pebriani, Y. N., & Dewi, D. A. (2022). Peran Guru Dalam Menerapkan Nilai-Nilai Pancasila Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Era Globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1432–1439. http://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2746
Putra, B. A. S., & Ananda, A. (2022). Peran guru dalam mewujudkan enam fokus pendidikan pada proses pembelajaran di sekolah selamat COVID-19. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(1), 323–325. http://doi.org/10.29210/022318jpgi0005
Sa’diyah, M. K., & Dewi, D. A. (2022). Penanaman nilai-nilai Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 9941–9943. http://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3994
Sekarini, N. N. (2022). Implementasi Model Pembelajaran STAD Sebagai Upaya dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(3), 327–332. https://doi.org/10.23887/jear.v6i3.45863
Siregar, D. R., et al. (2024). Analisis Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar PKn di Sekolah Dasar di SD Negeri 106160 Tanjung Rejo. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 10. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i3.546
Sudarsana, I. K. G. (2021). Penerapan pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 184–185. https://doi.org/10.5281/zenodo.4781885
Sudrajat, R., & Budi, C, B. (2023). Penerapan Empat Elemen Kunci Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Pada Capaian Pembelajaran Di Fase D Kelas Vii. Civis : Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 12(1), 1–17. https://doi.org/10.26877/civis.v12i1.14579
Suparmini, M. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar. Journal of Education Action Research, 5(1), 71–72. https://doi.org/10.23887/jear.v5i1.31559
Suttrisno, S., & Prastiwi, D. N. I. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Ppkn Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division Plus Di Madrasah Ibtidaiyah. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 1–12. https://doi.org/10.30762/sittah.v4i1.550
Utomo, P., Asvio, N., & Prayogi, F. (2024). Metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK): Panduan Praktis untuk Guru dan Mahasiswa di Institusi Pendidikan. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(4), 19. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i4.821
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (mixed method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1–15. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1/
Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754
Yuwono, P. H., & Cholis, A. N. (2023). Analisis Rendahnya Minat Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Bahasa Jawa Kelas IV di Sekolah Dasar. RUANG KATA: Journal of Language and Literature Studies, 3(01), 65–72. https://doi.org/10.53863/jrk.v3i01.902
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 qurrotu aini, Agung Setyawan , Arnab Dey

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

