Application of Audio Visual Media to Increase Interest in Learning Indonesian Language Content for Class IV Students at Nurul Anwar Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v2i3.75Keywords:
Lecture Learning, Learning Indonesia, Audio-visual mediaAbstract
This research explores how the use of audio-visual media can increase the learning interest of grade IV students at SD Nurul Anwar, especially in learning Indonesian. Using a qualitative approach and descriptive methods, this research involved 15 students. In this research the teacher used the inquiry learning model and the lecture learning method. The results show that the use of audio-visual media significantly influences students interest in learning compared to conventional learning methods. The implication is the need for educators to integrate audio-visual media in learning to increase students interest in learning.
References
Fitri, Nur. Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V MI Raudhlatusshibyan NW Belencong Tahun Ajaran 2017/2018 (Universitas Muhammadiyah Mataram)
Fitriyanti, Nadia. Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V MI Al-Khairiyah Jakarta Barat (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta)
Halimah, Nur. (2020). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas V MIN Sabang (UIN Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh 2019)
Jaya, I Made Lut Mertha. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Quadrant.
Karo, I. R & Rohani. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. AXIOM. 7(1), 91-96
Nomleni, Fransina Tthresiana., & Theodora Sarlotha Nirmala Manu. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8 (3), 219-230.
Masturi, Fakhriyah, F., Sumaji, & Roysa, M. (2016). Pengaruh Penerapan Pendekatan Scientific Ditinjau dari Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di SD Muhammadiyah 1 Kudus. Refleksi Edukatika, 5(2), 1-8. https://doi.org/10.24176/re.v5i2.588
Muslim, A., Amanda, N. R., & Iqbal, M. (2021). Pengaruh Kreativitas dan Interaksi Guru dalam Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19 di SMKN 2 Kuripan Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 6(1), 42–48. https://doi.org/10.33394/vis.v6i1.4125
Ricardo, R., & Meilani, R.I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 188-201. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108.
Saputro, K. A., Christina, K. S., & SW Winarsi. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 1910-1917. https://doi.org/1031004/edukatif.v3i5.690
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Tanireja, T., Irma, P., & Nyata. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Alfabeta.
Widayanti. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. JURNAL PENDIDIKAN AKUTANSI INDONESIA. 6 (1), 87-93.