Efforts to Increase Literacy through the Reading Guide Method for Class 2 Students at SDN Kraton 5 Bangkalan

Authors

  • Nurhandayany Universitas Trunojoyo Madura, Jawa Timur, Indonesia
  • Eristya Maulidina Universitas Trunojoyo Madura, Jawa Timur, Indonesia
  • M. Saufi Rahman STAI Rasyidiyah Khalidiyah, Amuntai Kalimantan Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52620/jare.v2i3.74

Keywords:

Skill, Literacy, Reading guide

Abstract

In the learning process in class there are obstacles when literacy activities are implemented, namely students get bored with reading activities because they are too monotonous so students play more and Talk to his friends. The aim of this research is to improve the literacy skills of grade 2 students at SDN Kraton 5 Bangkalan with a total of 35 students using the reading guide learning method.This research uses a descriptive analysis study. Research stages include collecting data, processing data, describing data and interpreting data and concluding data.The research was conducted over two meetings, namely on Saturday, March 9 2024 and on Saturday March 23, 2024. This research was carried out through observation, interviews, tests and documentation. The results of the research show that the application of the reading guide learning method can improve The literacy skills of students in the Indonesian language subject "Understanding short fable stories" were proven successful in increasing by 3 (from 67 in cycle I to 70 in cycle II). Educators have also succeeded in achieving the desired goals in implementing the reading guide learning method. Educators have also succeeded in achieving the desired goals in implementing the reading guide learning method.

References

Aeni, i. n., & marzuki, I. (2023). Metode Pembelajaran Reading Guide untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Peserta didik di SDN Tlogo Rejo. Jurnal Papeda, 5, 141-147.

Arifatin, F. W., Nada, N. A., Luthfiyah, M., & Sari, M. N. (2023). Peningkatan Literasi dengan Upaya One Day One Page di SMP Ahmad Yani Sukorame Lamongan Jawa Timur. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 3(2), 419–426. https://doi.org/10.54082/jamsi.675

Asrori, M., & Haryadi, D. (2021a). Penerapan Metode Pembelajaran Konvensional dan Reading Guide Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas XI IIS di MA Unggulan An Nuur Pare Kediri. In SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya

Asrori, M., & Haryadi, D. (2021b). Penerapan Metode Pembelajaran Konvensional dan Reading Guide Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas XI IIS di MA Unggulan An Nuur Pare Kediri. In SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam (Vol. 2, Issue 2). https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya

Azizah Dinda Husna, Putri, L. N., Fitri, N. A., & Kurniawan, D. (2023). Program Gerakan Literasi sebagai Upaya Peningkatan Literasi Baca di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 51–59. https://doi.org/10.56972/jikm.v3i1.99

Farwati, A. I., Syaripudin, T., & Hartati, T. (2021, April). Penerapan Metode Guided Reading untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IV, 91-102.

Handayani, T. D., Yusuf, M., Nugroho, A., & Linnaja, N. (2024). EFEKTIVITAS METODE GUIDE READING AND RETELLING DALAM UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS VII MTs MA’ARIF NGALIAN, KECAMATAN WADASLINTANG KABUPATEN WONOSOBO. | SPESIFIK, 2(2). https://doi.org/10.53866/spesifik.v2i2.515

Khotima, dkk. (2023). UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI BACA SISWA SEKOLAH DASAR DENGAN MODEL PBL BERBANTUAN KOMIK. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08.

Kolaboratif Sains, J., Naser, R. M., & Naser Madrasah Aliyah Negeri, R. M. (2022). Efektivitas Metode Reading Guide Terhadap Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas X Ilmu Keagamaan 1 MAN 2 Kota Palu The Effectiveness of the Reading Guide Method on Arabic Reading Skills for Students of Class X Religious Studies 1 MAN 2 Palu City. Jurnal Kolaboratif Sains, 05.

Oktarina, D., & Pratama, A. (2023a). Pengaruh metode reading guide terhadap kemampuan memahami isi bacaan pada siswa kelas V SD Negeri Sukadamai. Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.

Oktarina, D., & Pratama, A. (2023b). Pengaruh metode reading guide terhadap kemampuan memahami isi bacaan pada siswa kelas V SD Negeri Sukadamai. Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 9.

Pania, T. F., Irfan, M., Hamdi, Z. (2021). Pengaruh Metode Reading Guide Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Pada Kelas V SDN 4 Danger Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5.

Latifah, (2023). Lampu UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR PAI MATERI POKOK PERILAKU TERPUJI DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN READING GUIDE PADA SISWA KELAS III DI UPTD SDN TANJUNG JATI 1 KECAMATAN KAMAL KABUPATEN BANGKALAN.

Pongdatu, Y., & Abstrak, A. I. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Penerapan Metode Guide Reading Bagi Siswa SD. Nubin Smart Journal, 1(1), 118. https://ojs.nubinsmart.id/index.php/nsj

Pratama, W., Luqman, A. S., & Hasibuan, M. (2023). JMI: JURNAL MILLIA ISLAMIA Efektivitas Metode Reading Guide Terhadap Keterampilan Membaca Al-Qur’an Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Siswa Kelas XI Mas Yaspend Muslim Pematang Tengah. JURNAL MILLIA ISLAMIA, 02.

Purnawati, dkk. (2023). UPAYA PENINGKATAN KEMAMPUAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA MELALUI PROGRAM KAMPUS MENGAJAR ANGKATAN 5 DI SMPN 21 MATARAM. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08.

Saba, A., Tari, E., & Liu, D. A. L. (2024). Metode Pembelajaran Reading Guide dalam Meningkatkan Pemahaman Alkitab. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 242–252. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i2.324

Studi Pendidikan Guru, P. S., Lompoliuw, B. A., Mongdon, R. J., Taher, J., Studi PGSD Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi UNIMA, P., & Utara, S. (2022). FREIRE Elementary Education Journal PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN READING GUIDE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. http://ejurnal.unima.ac.id/index.php/freire

Susilawati. (2023). Penerapan Metode Reading Guide Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa di Sekolah Dasar. In Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (Vol. 6, Issue 1).

Ulfa, S. (2023). Upaya Peningkatan Minat Literasi Siswa melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Tuntas Baca di SMP Swasta IRA Medan. Journal on Education, 05.

Yulianto, A., Purwojuono, R., & Wahyuni, T. (2024). Penggunaan Metode Reading Guide terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Kelas IV di SD Negeri 23 Kota Sorong. Jurnal Papeda, 6(1).

184-196

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Nurhandayany, Maulidina, E., & Rahman, M. S. (2024). Efforts to Increase Literacy through the Reading Guide Method for Class 2 Students at SDN Kraton 5 Bangkalan. Journal of Action Research in Education, 2(3), 184–196. https://doi.org/10.52620/jare.v2i3.74