Improving Student Literacy in Indonesian Language Learning Storytelling Method for Class V SDN Nyormanis 02
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v2i3.64Keywords:
Students literacy, Storytelling methods, Indonesian language learningAbstract
The aim of this research is to find out what factors cause students to be less interested in learning literacy and to find out whether there is an increase in student literacy when learning Indonesian using the storytelling method. This research was carried out in class 5 at SDN Nyormanis 2 using the classroom action research method. This method is implemented through cycle I and cycle II. Cycle I was carried out by giving a test without any action, in cycle II before being given the test the researcher carried out an action where the researcher told a short story, explained the material using the storytelling method, then the researcher gave the test. In the first cycle, it was discovered that there were still students who got lower grades. In cycle II, it is known that students get increased grades. Based on field conditions, the internal factor causing the low literacy interest of students at SDN Nyormanis 02 class V is the students' low reading ability.
Lack of parental awareness of the importance of education for children. It can be concluded that the storytelling method is effective in improving students' literacy skills in Indonesian language subjects.
References
_________. (2021). Kamus Besar Bahasa Indonesia. online
Ananda, R., Sipatuhar, D. P., & Sumianto. (2022). Peningkatan Keterampilan Menyimak Melalui Metode Bercerita Di Kelas II SD Ayu Insan Usumo Edy Kabil Nongsa Batam. ANTHOR Education and Learning Journal, 42-48.
Cahyani, I. D., Nulhakim, L., & Yuliana, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Dongeng Fabel Terhadap Minat Literasi Siswa Di S. Mimbar PGSD Undiksha, 337-343.
Dewi, F. I., Suntini, S., & Hanifah, I. (2024). Metode Mendongeng Sebagai Stimulan Minat Literasi Membaca Di Siswa Sd Aisyiyah Kuningan. Renata Jurnal Pengabdian Masyarakat Kita Semua, 35-42.
Handayani, V. T. (2019). Dongeng Sebagai Stimulan Awal Peningkatan Minat Baca Bagi Siswa PAUD Bunda Hajar Jatinangor. Jurdimas: Jurnal Pengabdan Keada Masyarakat, 13-18.
Harahap, D. G. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar. JURNALBASICEDU, 2089-2098.
Nafisawati, R., Sa'dullah, A., & Zakaria, Z. (2023). Penerapan Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas 2 Madrasah Ibtidaiyah. JPMI : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 277-283.
Nasution , R. H., Hapidin, & Fridani, L. (2020). Pengaruh Pembelajaran ICT dan Minat Belajar terhadap Kesiapan Membaca Anak Usia Dini. Junal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 733-746.
Nurbaeti, & Mayasari, A. (2022). PenerapanMetode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsinia, Volume 3 No.2 .
Oktariani, & Ekadiansyah, E. (2020). Peran Literasi dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), Vol 1 ( No. 1 ) : 23-33.
Patimah. (2015). Efektifitas Metode Pembelaaran Dongeng Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Pada Jenjang Usia Sekolah Dasar. AL IBTIDA : Pendidikan Guru MI, 1-19.
Primasari, A., & Hidayat, M. T. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Belajar Buku Cerita Bergambar terhadap Pemahaman Literasi Membaca Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. JURNAL BASICEDU, 6224-6233.
R, M. D., Rizki, S. M., & Fahri, M. (2022). Dongeng Sebagai Sarana Meningkatkan Budaya Literasi Siswa Kelas 3 Kelurahan Sindang Barang. Al-Madrasah: Jurnal Ilmu Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 612-622.
Rahayu, A. P. (2022). Analisis Stimulasi Kemampuan Literasi Siswa PAUD Melalui Mendongeng. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 92-99.
Rosdiana, L. A., Sunendar, D., & Damaianti, V. S. (2021). Tingkat Literasi Membaca Anak Selama Pembelajar Daring Saat Pandemi Covid-19. Alinea Jurnal Sastra dan Pengajaran, 10(2):161.
Rusniasa, N. M., Dantes, N., & Suarni, N. K. (2021). Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Negeri I Penatih. PENDASI: Jurnall Pendidikan Dasar Indonesia, 53-63.
Sa'adi, A., & Wiranti. (2021). Efektivitas Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Memahami Isi Bacaan Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Ta'diban: Journal of Islamic Education, 53-62.
Sari, C. P. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Membaca Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Padas Kecamatan Karaganom Kabupaten Klaten. Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta, 210-221.
Sulistyawati, E. (2020). Keefektifan Pendeatan Kontekstual Berbasis Budaya Lokal Ditinjau Dari Prestasi, Minat Belajar, dan Apresiasi Terhadap Matematika. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 27-42.
Supriatna. (n.d.). Peran Storytelling Dalam Meningkatkan Minat Baca Dan Kecerdasan Emosional Anak. Purwokerto: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Tambak, S. (2016). Metode Bercerita dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Thariqah, Vol.1, No. 1, .
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID-19. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 232-243.