Efforts to Improve Student Learning Outcomes Using Phet Simulation Media Science Discussion Method Primary School
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v2i1.25Keywords:
Electrical Circuits, Series Electrical Circuit, Parallel Electrical CircuitAbstract
This research discusses efforts to improve student learning outcomes in using Phet Simulation Science media through discussion methods in elementary schools. This research will reveal the learning outcomes of students at UPTD SDN 1 Keraton from the use of Phet media for series and parallel electrical circuits. An electrical circuit is a collection of electrical elements or components that are connected to each other in a certain way and generally have one closed path. A series circuit is an arrangement of electrical components connected sequentially, allowing all components in the circuit to operate with electric current. In contrast, a parallel circuit consists of electrical components arranged in branches connected in series, with the same potential but different currents flowing through each branch. The aim of this research is to find out how to deal with the discussion method in a conducive manner using Phet simulation media, and also to try to improve student learning outcomes in using Phet simulation through discussion methods in the classroom in elementary schools.
References
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Aka, K. A. (2016). MODEL QUANTUM TEACHING DENGAN PENDEKATAN COOPERATIVE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PENDAHULUAN Pendidikan sekolah dasar ( SD ) merupakan jenjang dasar bagi peserta didik dalam menempuh pendidikan . Pendidikan di sekolah dasar mempunyai kontribusi d. Jurnal Pedagogia, 5(1), 35–46. https://staffnew.uny.ac.id/upload/132326888/penelitian/Buku Landasan Pendidikan Sekolah Dasar_UNY Press.pdf
Astalini. (2019). Studi penggunaan PhET Interactive Simulations dalam pembelajaran fisika. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 6(2), 71–75. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v6i2.14202
Dirgantara Wicaksono, I. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah di kelas iv sekolah dasar muhammadiyah 12 pamulang, banten. Jurnal Ilmiah PGSD, 3(September 2018), 111–126. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/download/5362/3584
Firmansyah, A. (2006). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(1). https://media.neliti.com/media/publications/113571-ID-meningkatkan-hasil-belajar-siswa-melalui.pdf
Fitria, N., Kelvin, M., Aziizi, R., Hardoyo, T., Supriadi, B., Harijanto, A., & Junaidi, M. R. (n.d.). PENGGUNAAN PhET SIMULATION UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA SMP ISLAM PANGGUL. 7(2), 428. https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/optika/article/view/3394
Gari, A. (2023). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN DISKUSI DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PPKn DI SMA SWASTA KAMPUS TELUKDALAM KELAS XI MIA-B. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(1), 43–51. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/JPKn
Hadija, Kapile, C., & Juraid. (2018). Penerapan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Murid Kelas IV pada Mata Pelajaran IPS di SDN No. 2 Tamarenja Kecamatan Sindeu Tobata. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 04(08), 11–30. https://media.neliti.com/media/publications/108273-ID-penerapan-metode-diskusi-untuk-meningkat.pdf
Kumi, D. (2020). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SD MELALUI METODE DISKUSI PADA MATERI STRUKTUR DAN FUNGSI BAGIAN TUMBUHAN. Jurnal Ilmiah, 7(1). https://journal2.um.ac.id/index.php/jipg/article/view/19005
Luh, N., & Sudarsih, G. (2022). Penerapan Metode Diskusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Sekolah Dasar. 3, 125–132. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJI/article/view/53544
Mirniati, N. K. (n.d.). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Diskusi Pada Mata Pelajaran PKn Tentang Menghargai Dan Menaati Keputusan Bersama Kelas V SDN Inpres 3 Tolai. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(3), 112–124. https://www.neliti.com/id/publications/111764/meningkatkan-hasil-belajar-siswa-melalui-metode-diskusi-pada-mata-pelajaran-pkn
Nefrita, N. (2019). Implementation of Phet Learning Media in Efforts To Improve Activities and Physics Learning Outcomes of Students in Class Xi Sma 4 Pekanbaru. Jurnal Geliga Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 46. https://doi.org/10.31258/jgs.7.1.46-54
Rahayu, P., Nuraeni, F., & ... (2023). Sosialisasi Web PhET Simulation sebagai media Virtual Lab di Sekolah Dasar. Bersatu: Jurnal …, 1(5). https://journal.politeknik-pratama.ac.id/index.php/bersatu/article/view/378
Riski Ramadhani, Rimba Hamid, H. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PhET SIMULATIONDALAM PEMBELAJARAN IPA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 5, 107–114. https://jipsd.uho.ac.id/index.php/journal/article/view/15
Wiranata, A. A. (2021). Efektivitas Pelaksanaan Belajar dari Rumah (bdr) selama Pandemi Covid-19 di SMK 1 Dasa Semesta Bogor. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 99–107. https://doi.org/1.32832/educate.v6i1.4531