Efforts to Improve Elementary School Students' Thinking Skills: Science Learning Through Questioning and Discussion Methods
DOI:
https://doi.org/10.52620/jare.v2i1.22Keywords:
Thinking Skills, Method, Question and Answer, DiscussionAbstract
This study aims to determine whether discussion and question-answer methods can influence and enhance the critical thinking skills of 4th-grade students at UPTD SDN Socah 2, especially in science learning. In the first cycle of the study, it was found that the overall student score was 60%, which did not meet the predetermined success indicator of 80%. Therefore, a second cycle was conducted to rectify the previous errors, resulting in an improved score of 94.20%. Thus, it can be concluded that the implementation of question-answer and discussion methods can stimulate students' learning motivation, consequently enhancing their critical thinking skills as a form of problem-solving, particularly in science learning regarding the properties of matter and its changes.
References
Afdila, N., &, & Sartika, S. B. (2020). Integrative Science Education and Teaching Activity Journal A S econdary School Student ’ s Critical Thinking Ability Profile in Natural Science Subject Matters Based on Learning Style. INSECTA:Integrative Science Education and Teaching Activity Journal 1(2), 175–182.
Anjani, A., Syapitri, G. H., Lutfia, R. I. (2020). Analisis Metode Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(20), 67–85.
Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Penerapan Model Picture And Picture Dalam Pembelajaran PPKn Di Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 11(3), 234- 241.
Handayani, N. A., & Jumadi, J. (2021). Analisis Pembelajaran IPA Secara Daring pada Masa Pendahuluan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia 9(2), 217–233. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i2.19033
Ilham, M., & Hardiyanti, W. E. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ips Dengan Metode Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Materi Globalisasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1),12-29.
Insyirah, A., Oktrifianty, E., & Huliatunisa, Y. (2022). Analisis Pembelajaran Metode Diskusi dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas III SDN Kedaung Barat IV. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4(20), 631–636.
Lestari,T. (2019). PENGEMBANGAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MATA PELAJARAN AKUNTANSI DASAR BERORIENTASI PERATURAN DIRJEN DIKDASMEN KEMENDIKBUD NO . 07/D.D5/KK/2018. Seminar Nasional Keindonesiaan IV Tahun 2019,193-200.
Malik, J. (2019). PENERAPAN METODE DISKUSI KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA AKTIVITAS SISWA KELAS IV SD I SIDOREKSO PADA MATERI MENGGOLONGKAN BERDASARKAN JENIS MAKANANNYA. Jurnal Ilmiah Kendidikan, 9(2), 129-133.
Marinda, L. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Perempuan & Keislaman, 1(31), 116–151. https://doi.org/10.29303/cep.v5i1.2788
Marudut, H. R. M., et.al. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran IPA Melalui Pendekatan Keterampilan Proses. Jurnal Basicedu, 4(3), 2580–1147.
Murtadlo, A., & Widhyahrini, K. (2019). MODEL PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN METODE TANYA JAWAB DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH. 7(2), 32–47.
Putri, R. A. (2021). PENGARUH GAYA BELAJAR TERHADAP PEMBELAJARAN SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 157-163.
Rahardhian, A. (2022). Kajian Kemampuan Berpikir Kritis ( Critical Thinking Skill ) dari Sudut Pandang Filsafat. Jurnal Filsafat Indonesia 5(2), 87-94.
Senisum, N. (2023). Keterampilan Berpikir Kritis dan Hubungannya dengan Keterampilan Proses Sains Siswa SMA di Manggarai Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Katolik Indonesia Santu Critical Thinking Skills and Their Correlations with Sci. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 31–43.
Widiastuti, W., & Kania, w. (2022). PENERAPAN METODE DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR KRITIS DAN PEMECAHAN MASALAH. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 3(1), 259–264.